MINUTA Şedinţei Consiliului Local al Municipiului ARAD din data de 31-01-2005
M I N U T A
şedinţei ordinare
a Consiliului Local al Municipiului Arad
din data de 31.01.2005
La şedinţa ordinară a Consiliului Local al Municipiului Arad, care a avut loc în data de 31 ianuarie 2005, au fost prezenţi 21 consilieri.
Domnul consilier Bobar a sosit la şedinţă la punctul 10. Au absentat:dl. Cristian Moisescu şi dl.Dorel Popa.
Preşedinte de şedinţă a fost domnul consilier Cziszter Kalman.
Au participat:
-din partea Primăriei Municipiului Arad: dl. primar ing. Gheorghe Falcă, dl. viceprimar Bognar Levente, dna Doina Paul secretar, dl. Petru Tamaş-director economic, dl. Răzvan Popa – director tehnic, dl. Sorin Ciurariu – arhitect şef, dna Florica Popa – şef Serviciu Patrimoniu, dra Stelica Şerban – consilier juridic Direcţia Fiscală, dna Monica Ciobanu, dna Stepanescu Lilioara-şef Serviciu Administraţie Publică Locală, dra Florentina Simina-consilier juridic, dra Roxana Rus-Vid-consilier juridic;
Alţi participanţi:dl.Dorin Frandeş – director Filarmonica Arad, dl.Covaci Ioan–director SC Gospodărie Comunală SA, dl. Duka Iosif, consilier judeţean, dl. Copacea Iulian, actor.
Mass-media: dl. Marian Buga, dl. Irhazi, dl. Nelu Scripciuc – fotoreporter, dra Simona Mazăre, dra Izabela Vekas, dl. Nicu Oprea, dra Sorina Ambruş, dra Andreea Dineţ, dl. Adrian Pantea.
Publicitatea şedinţei a fost asigurată prin publicarea în site-ul Primăriei Municipiului Arad, prin afişare pe panoul de afişaj de la intrarea în Primăria Municipiului Arad, în data de 27.01.2005, a Dispoziţiei nr.82/25.01.2005 a Primarului Municipiului Arad, precum şi prin intermediul mass-media (Ziarul „Adevărul” din 27 ianuarie 2005).
Convocarea şedinţei s-a asigurat prin înmânarea fiecărui consilier, în ziua de 27.01.2005, a invitaţiei la şedinţă, cuprinzând data, ora şi locul desfăşurării acesteia, ordinea de zi. Documentele înscrise pe ordinea de zi au fost înmânate, de asemenea, în data de 27.01.2005.
Preşedintele şedinţei, dl. consilier Cziszter Kalman, constatând că şedinţa este legal constituită, în conformitate cu cerinţele prevăzute de lege în ceea ce priveşte organizarea şi desfăşurarea şedinţelor Consiliului Local, a declarat şedinţa deschisă.
În continuare, am consemnat următoarele:
Dl. primar: -Bună-ziua, doamnelor şi domnilor, începem şedinţa de astăzi. Avem 10 puncte şi cu punctul „Diverse”, 11 puncte pe ordinea de zi. În Comisia Consultativă am discutat ca proiectul care este la punctul 2 să-l retragem pentru o discuţie, de aceea vă propun o ordine de zi formată din cele 9 plus „Diverse”. Supun la vot următoarea
Ordine de zi
1. Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu pentru lucrarea „Extindere spaţiu comercial -str. Scărişoarei 54, Arad" - iniţiativa primarului .
2. Proiect de hotărâre privind evacuarea pe cale administrativă a persoanelor care ocupă fără titlu locuinţa fond de stat situată în municipiul Arad, P-ţa Avram Iancu nr. 17, ap.3 – iniţiativa primarului.- retras de pe ordinea de zi la propunerea executivului.
3. Proiect de hotărâre privind parcelarea, apartamentarea unor imobile din municipiul Arad-iniţiativa primarului.
4. Proiect de hotărâre privind închirierea terenurilor agricole situate în municipiul Arad şi stabilirea cuantumului chiriei - iniţiativa primarului.
5. Proiect de hotărâre privind scoaterea din funcţiune a 41 obiecte de inventar - mijloace fixe aparţinând patrimoniului municipiului Arad– iniţiativa primarului
6. Proiect de hotărâre privind acordarea unui mandat special reprezentanţilor Consiliului Local al Municipiului Arad în Adunarea Generală a Acţionarilor la SC TOP SA Arad.-iniţiativa primarului.
7. Proiect de hotărâre privind unele măsuri pentru reorganizarea instituţiilor de spectacole şi concerte de interes local-iniţiativa primarului.
8. Proiect de hotărâre privind aprobarea listelor aferente lunii februarie 2005 cu beneficiarii de gratuităţi pe mijloacele de transport în comun – iniţiativa primarului.
9. Proiect de hotărâre privind modificarea anexei 7 a Hotărârii nr. 1 din 11 01 2005 a Consiliului Local al Municipiului Arad, prin care s-au stabilit impozitele şi taxele locale pentru anul 2005-iniţiativa primarului.
10. Proiect de hotărâre privind mandatarea reprezentanţilor în Adunarea Generală a Acţionarilor pentru modificarea actelor constitutive ale societăţilor comerciale de sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Arad-iniţiativa domnului Adrian Niţu, consilier local.
11. Diverse.
Ordinea de zi a fost aprobată cu unanimitate de voturi (20 consilieri prezenţi).
1
Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu pentru lucrarea „Extindere spaţiu comercial -str. Scărişoarei 54, Arad"
Hotărârea a fost adoptată, în varianta prezentată, cu unanimitate de voturi. (20 consilieri prezenţi).
2
Proiect de hotărâre privind evacuarea pe cale administrativă a persoanelor care ocupă fără titlu locuinţa fond de stat situată în municipiul Arad, P-ţa Avram Iancu nr. 17, ap.3
. retras de pe ordinea de zi la propunerea executivul
Retras de pe ordinea de zi
3
Proiect de hotărâre privind parcelarea, apartamentarea unor imobile din municipiul Arad
Hotărârea a fost adoptată, în varianta prezentată de executiv, cu unanimitate de voturi. (20 consilieri prezenţi).
4
Proiect de hotărâre privind închirierea terenurilor agricole situate în municipiul Arad
şi stabilirea cuantumului chiriei
Domnul consilier Edeleni a formulat următorul amendament: „eliminarea punctului 6 din contract „Condiţii de închiriere” – „în situaţia revendicării în natură, conform Legii nr. 10-sau a scoaterii la licitaţie a suprafeţei de teren închiriată de Direcţia Tehnică, aceasta nu se obligă la despăgubiri pentru cheltuielile efectuate şi introducerea altuia, care să prevadă ca în condiţiile în care acest teren este scos la licitaţie, până la ultimul leu, inclusiv chiria, să fie dată înapoi cetăţeanului nevoiaş”. Mulţumesc.
Amendamentul a fost respins. S-au înregistrat următoarele voturi: 6 voturi „pentru” (dl. Voicu, dna Borza, dl. Edeleni, dl. Curta, dna Braica şi dl. Dolha) şi 14 „abţineri” (20 consilieri prezenţi).
Hotărârea a fost respinsă. S-au înregistrat următoarele voturi: 14 voturi „pentru”, 1 „abţinere” (dl. Dolha) şi 5 voturi „împotrivă”(dl. Voicu, dl. Edeleni, dl. Curta, dna Borza, dna Braica). (20 consilieri prezenţi).
5
Proiect de hotărâre privind scoaterea din funcţiune a 41 obiecte de inventar-mijloace fixe aparţinând patrimoniului municipiului Arad
Hotărârea a fost adoptată, în varianta prezentată de executiv, cu unanimitate de voturi (20 consilieri prezenţi)
6
Proiect de hotărâre privind acordarea unui mandat special reprezentanţilor Consiliului Local al Municipiului Arad în Adunarea Generală a Acţionarilor la SC TOP SA Arad
Hotărârea a fost adoptată în varianta prezentată de executiv, cu unanimitate de voturi (20 consilieri prezenţi).
7
Proiect de hotărâre privind unele măsuri pentru reorganizarea instituţiilor de spectacole
şi concerte de interes local
Domnul consilier Ovidiu Marian a propus amânarea proiectului de hotărâre.
Supunerea la vot a proiectului de hotărâre s-a amânat. S-au înregistrat 15 voturi „pentru” amânare şi 5 voturi „împotrivă”(dl.Voicu, dl. Curta, dl. Edeleni, dna Borza, dna Braica). (20 consilieri prezenţi).
8
Proiect de hotărâre privind aprobarea listelor aferente lunii februarie 2005 cu beneficiarii de gratuităţi pe mijloacele de transport în comun.
Hotărârea a fost adoptată, în varianta prezentată, cu unanimitate de voturi – (20 consilieri prezenţi).
9
Proiect de hotărâre privind modificarea anexei 7 a Hotărârii nr. 1 din 11 01 2005
a Consiliului Local al Municipiului Arad, prin care s-au stabilit impozitele şi taxele locale pentru anul 2005
Hotărârea a fost adoptată în varianta prezentată de executiv, cu 15 voturi „pentru”, 3 „abţineri” (dl. Voicu, dl. Edeleni şi dl. Curta) şi 2 voturi „împotrivă” (dl. Edeleni şi dna Borza) (20 consilieri prezenţi).
10
Proiect de hotărâre privind mandatarea reprezentanţilor în Adunarea Generală a Acţionarilor pentru modificarea actelor constitutive ale societăţilor comerciale
de sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Arad
(n.n. a sosit la şedinţă domnul consilier Bobar).
S-au formulat următoarele amendamente:
1. Dl.Bobar şi dl.Dolha au formulat următorul amendament: la articolul 20, alin.2 să se modifice textul astfel: alineatul 2:„directorul general al societăţii şi directorii executivi nu fac parte din consiliul de administraţie” propunerea este în felul următor: „directorii executivi ai societăţii nu fac parte din consiliul de administraţie”, să se renunţe la directorul general al societăţii, înţelegându-se că directorul general al societăţii poate face parte.
Amendamentul a fost respins. S-au înregistrat următoarele voturi: 5 voturi „pentru” (dl. Bobar, dl. Dolha, dl. Costin, dna Cismaş, dl. Marian), 11 voturi „împotrivă”, 5 consilieri refuză să participe la vot: dl. Voicu, dl. Curta, dl. Edeleni, dna Braica, dna Borza). (21 consilieri prezenţi).
2. Domnul consilier Tokay a propus următorul amendament: „directorul general şi consiliul de administraţie sunt convocaţi obligatoriu la toate şedinţele adunării generale”.
S-au înregistrat 12 voturi „pentru”, 4 „abţineri” (dl. Bobar, dl. Dolha, dl Neamţ, dna Cismaş), 5 consilieri (dl. Voicu, dl. Edeleni, dl. Curta, dna Braica, dna Borza) nu au participat la vot. (21 consilieri prezenţi).
3. Următorul amendament: „la şedinţele consiliului de administraţie vor fi convocaţi şi cenzorii, precum şi directorul general al societăţii”. S-au înregistrat următoarele voturi: 14 voturi „pentru”, 2 „abţineri” (dl.Bobar şi dl.Dolha), 5 consilieri (dl. Voicu, dl. Edeleni, dl. Curta, dna Braica, dna Borza) nu participă la vot - (21 consilieri prezenţi)
4. Ultimul amendament, propus de domnul consilier Tokay: în articolul 20 alin.(8), lit. „g” să figureze „aprobă” în loc de „efectuează”, este vorba de atribuţiunile directorului general şi în acest alineat se precizează că: „efectuează operaţiunile de încasări şi plăţi curente” în locul termenului de „efectuează” se propune „aprobă”.
S-au înregistrat următoarele voturi: 15 voturi „pentru”, 4 consilieri nu participă la vot (dl. Edeleni, dl.Curta, dna Braica, dna Borza), 2 consilieri ieşiţi din sală (dl. Voicu şi dl. Dolha).
5. Amendamentul formulat de domnul Bobar: modificarea articolului 20, alineatul 3 -numirea directorului general să se facă prin concurs sau examen.
S-au înregistrat următoarele voturi: 16 voturi „pentru”, 4 consilieri nu participă la vot: dl. Edeleni, dl. Curta, dna Braica, dna Borza (20 consilieri prezenţi în sală)-(dl. Voicu ieşit din sală).
Hotărârea, în ansamblu, a fost adoptată cu 16 voturi „pentru, 4 consilieri nu au votat (dl. Edeleni, dl.Curta, dna Braica, dna Borza)-(20 consilieri prezenţi în sală). 1 consilier ieşit din sală - dl. Voicu).
11
Diverse
La acest punct, s-au consemnat informări, s-au formulat întrebări şi interpelări la adresa executivului, după cum urmează.
Dl. Cziszter K: - Am fost informaţi că domnul consilier Cristian Moisescu lipseşte motivat, fiind plecat în delegaţie în SUA
1
Dna Borza R: - Am o întrebare pentru doamna Paul Doina şi urmare a răspunsului pe care mi-l va da la întrebare, doresc şi să solicit ceva. Vă rog să ne spuneţi, doamna Doina, dacă modificările de construcţie care au loc în Palatul Administrativ au făcut obiectul unei autorizaţii de construcţie. Da, toate lucrările. Dacă da, aştept până când trebuie, să mi-o puneţi la dispoziţie, să văd şi eu această autorizaţie. Deci, este autorizaţie de construcţie sau nu la modificările şi lucrările care se fac aici?
Dna Paul D: - Nu pot să fiu sigură pentru că eu am fost o lungă perioadă în concediu medical, după cum ştiţi şi apoi în concediu legal. Dar voi verifica.
Dl. Cziszter K: - Am ţinut să precizez că deocamdată conduc şedinţa, cât am acest mandat şi cu acordul consilierilor, dau cuvântul domnului arhitect Ciurariu, care este prezent în sală şi poate să dea precizări, respectiv domnul primar, care emite aceste autorizaţii
Dna Borza R:-Domnule preşedinte, ştiu că sunteţi preşedintele comisiei care se ocupă cu aşa ceva, haideţi, încercaţi dumneavoastră şi mă lămuriţi, este sau nu este autorizaţie de construcţie pentru toate lucrările de modificare, de restaurare şi de ce o mai fi pentru o clădire care este monument istoric şi se află în zona de protecţie, aşa cum prevede Legea nr. 50/1991.
Dl. Cziszter K:-Mulţumesc pentru informaţia directă adresată preşedintelui Comisiei de urbanism, trebuie să precizez că autorizaţiile nu fac obiectul acestei comisii, discutarea şi supervizarea autorizaţiilor nu intră în competenţa noastră, prin Regulamentul votat împreună de către dumneavoastră de către toţi colegii consilieri, însă, la solicitarea dumneavoastră, consider că împreună cu colegul dumneavoastră, domnul consilier Voicu, care este vicepreşedintele acestei comisii şi va putea cu competenţa respectivă să examineze problematica, noi, în următoarea şedinţă de comisie, vom solicita tot materialul existent referitor la autorizarea acestei lucrări.
Dna Borza R:-Dacă-mi permiteţi, îl întreb pe domnul primar, a semnat o autorizaţie de construcţie, modificare, restaurare şi orice lucrare, care se face în Palatul Administrativ? Dacă da, când? Şi dacă mi-o poate pune la dispoziţie, să o văd şi eu?
Dl. primar: - O să primiţi răspunsul în scris.
Dna Borza R: - Domnule primar, nu vă bateţi joc! Vă rog, suntem într-o şedinţă de consiliu! Dacă nu reuşiţi să mi-o puneţi la dispoziţie, atunci vă rog, domnule preşedinte, să-mi daţi cuvântul pe această temă.
Dl. Cziszter K: - Poftiţi.
Dna Borza R: - Am formulat o interpelare, pe care o voi depune şi în scris cu data de astăzi, ca să se constate cum stau lucrurile şi doresc să vă spun că din toate informaţiile pe care eu le am, ce-i drept, obţinute cu mare greutate, pentru că, încă o dată spun, se ridică un „Zid al Berlinului” în această Primărie, nu poţi să afli nimic şi sunt consilier local, ar trebui să aflu ce se întâmplă aici, am constatat că pentru toate lucrările de construcţie, demolare, modificare şi restaurare, care se fac în Palatul Administrativ, clădire, care după cunoştinţele mele este monument istoric şi chiar dacă nu ar fi se află în zona de protecţie, pentru toate aceste lucrări nu există autorizaţie de construcţie şi mai mult decât asta, nu există avizele speciale cerute de lege. Pentru astfel de lucrări, la astfel de clădiri, monumente istorice sau care se află în zona de protecţie, potrivit Legii nr. 50/1991, printre altele, este nevoie şi de avizul Ministerului Culturii şi al altor ministere, care nu există la această oră. Legea nr. 50/1991 arată că dacă nu există aceste acte, faptele celui care se apucă să facă o astfel de lucrare, fără ca să aibă autorizaţiile şi avizele necesare, este considerată infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă penală de la 1 milion la 50 milioane lei. De asemenea, se mai spune în lege şi aici am vrut să ajung, poate cineva de aici de la Sistematizare sau nu ştiu de unde, de la Disciplina în construcţii sau Dumnezeu mai ştie, vreun coleg de-al nostru, care are curajul să facă acest lucru, în cazul săvârşirii acestei infracţiuni, organele de control prevăzute de prezenta lege, care au constatat fapta, sunt obligate să sesizeze organele de urmărire penală. În opinia mea, dacă nu mi-a fost prezentată această autorizaţie, înţeleg că nu mi-a fost prezentată pentru că nu există şi nu pentru că, în calitate de consilier municipal, sunt dată la o parte în a vedea actele care privesc Consiliul Local şi Primăria Municipiului Arad, iar dacă nu există această autorizaţie şi avizele necesare, înţeleg că primarul a săvârşit o faptă penală şi pentru aceasta trebuie sesizate organele de cercetare penală.
Dl. Cziszter K: - Domnule primar, doriţi să răspundeţi?
Dl. primar: - Nu.
Dl. Cziszter K: - Nu. Bine. Veţi da răspunsul în scris. Da. Sunt alte solicitări, intervenţii? Da, domnule Voicu, poftiţi!
2
Dl. Voicu E: -Am înţeles că s-au dat, apropo de autorizaţii, că mi-a deschis apetitul doamna Borza, s-a emis o autorizaţie pentru o nouă firmă de cablu în Arad, firma „Astral” sau ceva de genul acesta. Că s-a emis, nu este nici o problemă, concurenţa este benefică, dar cablajul se face aerian, lucru care, ştiu eu, este interzis, pentru că printr-o hotărâre luată prin aprilie sau mai, anul 2000, înainte de începerea mandatului Dorel Popa, toate cablajele aeriene noi, pentru astfel de situaţii, obligatoriu, trebuia să fie îngropate. Ce s-a întâmplat cu această autorizaţie? V-aş ruga frumos să verificaţi! Şi hotărârea, ştiu sigur că există, pentru că îmi aduc aminte că am avut cândva nişte discuţii referitoare chiar şi cu cei de la RCS şi i-am obligat să şi le îngroape. Acum, am înţeles că această firmă trage cu voioşie cabluri aeriene, lucru interzis printr-o hotărâre de consiliu, anul 2000, în aprilie sau mai. Era domnul Valentin Paul Neamţ primar în momentul respectiv.
3
Şi mai am o întrebare, îmi pare rău că lipseşte domnul Dekany aici. Într-o oarecare măsură, mă consider, într-o mică proporţie, iniţiatorul proiectului de utilităţi din Zona Industrială. Zilele trecute am fost acolo şi am văzut că lucrările sunt puţin modificate, adică nu există în acest moment lucrări pentru traversarea subterană prevăzută în proiectul aprobat la Bruxelles de PHARE şi care a făcut obiectul licitaţiei. Constructorii mi-au zis că aşa ceva nici nu se va mai face. Vreau să ştiu cine a modificat un proiect aprobat de Uniunea Europeană, licitat etc şi cum s-a putut face lucrul acesta sau care este soluţia ca mii de oameni să traverseze drumul, deci, practic, cum s-a modificat proiectul? Din câte ştiu eu, proiectele aprobate şi avizate nu permit aşa ceva, decât în nişte limite foarte înguste şi nici într-un caz modificări esenţiale şi aceasta este o modificare esenţială! Cu modul în care oamenii vor ajunge de la staţia de tramvai spre Zona Industrială nu este un lucru de glumit, iar dacă cumva, cineva, are ideea de a pune semafoare şi trecere de pietoni acolo, mi se pare cea mai aberantă idee care poate să existe, nu ştiu cine a modificat acest proiect! Nu domnule, nu ştiu, de ce să vă spun? Dacă aş şti, v-aş spune, domnule Falcă! Nu. Ştiu soluţia propusă de către ei, cu care nu am fost de acord, este vorba de pasarelă şi nu am fost de acord, cât am fost viceprimar, există un proiect stabilit şi nu ştiu cine a modificat proiectul, pentru că nu se face nici o lucrare acolo!
Dl. primar: - Ştiu. Vă dau răspunsul rapid. Ştiţi că la acest proiect există consultanţă, da? Pentru că aţi fost conducătorul P.I.U.-lui, da?
Dl. Voicu E: - Ştiu, da.
Dl. primar: - Şi, în urma analizei pe care a realizat-o consultanţa, din punct de vedere al terenului din acea zonă, orice subtraversare, la nivelul la care apa freatică este acolo, se triplau costurile, pentru că trebuiau pompe etc.
Dl. Voicu E: - Nu este adevărat!
Dl. primar: - M-aţi întrebat, eu vă răspund.
Dl. Voicu E: - Păi, nu-mi răspundeţi ..
Dl. primar: - Numai puţin, în cadrul P.I.U.-lui, pe care îl ştiţi, comitetul de conducere, consultanţa a venit cu o astfel de solicitare. Această solicitare a fost luată în calcul atât de către reprezentanţi, de către proiectant şi au venit cu această soluţie, care există peste tot, în anumite poziţii de intersecţie.
Dl. Voicu E: - Nu există în proiectul aprobat, domnule primar!
Dl. primar: - Nu se poate face, domnule Voicu, lăsaţi-mă un pic să vă explic…
Dl. Voicu E: - Proiectul aprobat a avut şi sondaje, a avut şi foraje, a avut şi de toate. Cei de la Strabag au vrut să modifice acest proiect de foarte multă vreme, că li s-a părut lor că este ceva mai grea munca acolo, n-au găsit un răspuns şi un colaborator în mine, se pare că au găsit în dumneavoastră sau în altcineva, lucru care nu mi se pare corect faţă de proiectul iniţial, despre care s-a ştiut, s-a ştiut şi zona, s-au făcut şi forajele, n-o să spuneţi că a fost un proiect prost!
Dl. primar: - Deci, îmi demonstraţi că ştiţi.
Dl. Voicu E: - Nu ştiu cine a îndrăznit să modifice un proiect!
Dl. primar: - Dumneavoastră nu ştiţi, care aţi fost şeful P.I.U.-lui, cine poate modifica un proiect?
Dl. Voicu E: - Nimeni!
Dl. primar: - Nu cred. Înseamnă că aţi fost degeaba şeful P.I.U.-lui !
Dl. Voicu E: - Da, degeaba am fost..
Dl. primar:-La solicitarea beneficiarului consultant se face o solicitare pentru proiectant şi se schimbă soluţia, cu acceptarea beneficiarului.
Dl. Voicu E:-Nu poate modifica proiectul nimeni, soluţiile sunt în limite foarte înguste. Nu poate modifica!
Dl. Cziszter K:-Domnule primar, la prima întrebare a domnului Voicu, doriţi să răspundeţi acum sau în scris?
Dl. primar: - Nu. În scris.
Dl. Cziszter K:-Mulţumesc. Mai sunt întrebări? Nu sunt. Eu vă mulţumesc pentru participare. Declar şedinţa de astăzi încheiată.