MINUTA Şedinţei Consiliului Local al Municipiului ARAD din data de 26-06-2018
PROCES-VERBAL
ŞI STENOGRAMA
şedinţei extraordinare de îndată din data de 26.06.2018
R O M Â N I A
JUDEŢUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
PROCES-VERBAL
ŞI STENOGRAMA
şedinţei extraordinare de îndată din data de 26.06.2018
La şedinţa extraordinară, convocată de îndată a Consiliului Local al Municipiului Arad, care a avut loc în data 26 iunie 2018 au fost prezenți 18 consilieri din totalul de 23. Au absentat: dna Anca-Patricia Stoenescu, dna Laura Andreș, dna Mariana Cismașiu, dl. Emanuil Filip, dl. Gheorghe Săplăcan.
Şedinţa a început la ora 12,00 şi s-a încheiat la ora 12,50.
Au participat: din partea executivului: dl. primar Gheorghe Falcă, dl. viceprimar Laurenţiu-Călin Bibarţ, dl. viceprimar Bognar Levente, dna Lilioara Stepanescu, secretar al Municipiului Arad, dna Claudia Macra, administrator public al Municipiului Arad, dl. Sorin Contraș, şef serviciu, Serviciul Juridic, Contencios,
dl. Ioan Ignat, director executiv al Direcției Patrimoniu, dl. Pavel Neamțiu, director executiv al Direcției Venituri, dna Ioana Albu, șef birou, Biroul Juridic, Contestații, dna Stelica Șerban, consilier juridic în cadrul aceluiași birou, dl. Florin Barna, director general al Direcției Generale Poliția Locală, dl. Florin Marușca, consilier, Serviciul Relaţii Externe, Protocol, dna Raluca Cotrău, şef birou, Biroul Relaţii Mass-Media, dna Speranța Milancovici, consilier Biroul Realații Mass-Media, dl. Adrian Barbeș, referent, Cabinet Primar, dl. Mihai Mitrofan, consilier, Biroul Relații Mass-Media, dl. Adrian Hava, șef serviciu, Serviciul Ordine și Liniște Publică, Parcări 2 din cadrul Direcției Generale Poliția Locală Arad, dna Monica Czibrik, șef serviciu, Serviciul Administrație Publică Locală, dna Mirela Sonyi, consilier juridic, dna Ana-Maria Ciobotariu, consilier juridic, dl. Emanuel Cotuna, consilier juridic, dna Florina Ispas, consilier, dra Doris Micu, consilier, în cadrul aceluiaşi serviciu.
Alţi participanţi:
- cetăţeni interesaţi: dl. Ovidiu Micoroi, consilier juridic, Instituţia Prefectului- Județul Arad, dna Abu Gararah Florentina, dna Păun Alexandra, dna Gace Maria, Istrate Samir ş.a;
-presa: dna Diana Duțu – „Jurnal Arădean”, Ioana Puraveț – „Glasul Aradului”, Dan Coita – „Aradreporter”, Ioan Weisl – „Agerpres” ş.a.
Publicitatea şedinţei a fost asigurată prin publicarea în site-ul Primăriei Municipiului Arad, prin afişare pe panoul de afişaj de la intrarea în Primăria Municipiului Arad, în data de 25.06.2018 a Dispoziţiei nr.1961/25.06.2018 a Primarului Municipiului Arad, prin comunicarea tuturor reprezentanţilor mass-media acreditaţi a acestei dispoziţii, cuprinzând data, ora, locul şedinţei, ordinea de zi şi documentele înscrise pe ordinea de zi. La dosarul prezentei şedinţe sunt arhivate dovezi obiective în acest sens.
Consilierii locali, primarul, viceprimarii, secretarul, precum şi toţi responsabilii din executiv, societatea civilă, precum şi reprezentanţii mass-media au primit documentele şedinţei, rapoartele comisiilor de specialitate şi amendamentele formulate de consilieri.
Convocarea şedinţei s-a asigurat prin punerea la dispoziţie fiecărui consilier, în ziua de 25.06.2018 a invitaţiei la şedinţă, cuprinzând data, ora şi locul desfăşurării acesteia, precum şi ordinea de zi.
Documentele înscrise pe ordinea de zi au fost puse la dispoziţie în data de 25.06.2018 în format electronic şi transmise prin poşta electronică tuturor aleşilor locali, funcţionarilor publici implicaţi, presei ş.a.
În cadrul acestei ședințe am consemnat următoarele:
Dl. primar: - Bună-ziua, doamnelor și domnilor. Ascultăm Imnul de Stat.
(n.n. În cadru solemn este intonat Imnul de Stat al României).
Dl. primar: - Supun la vot următoarea
Ordine de zi
1. Informare privind acțiunea în constatare depusă de Instituția Prefectului – Județul Arad, la Judecătoria Arad, în data de 15 iunie 2018, înregistrată la Primăria Municipiului Arad cu nr. 46.007 din 20.06.2018, prin care se solicită constatarea existenței dreptului de proprietate publică a Statului Român și a dreptului de administrare în favoarea Instituției Prefectului - Județul Arad, cu privire la imobilul indicat ca fiind Palatul Administrativ, situat în Arad, Bulevardul Revoluției nr. 75, compus din clădire și terenul aferent în suprafață de 7.300 mp, imobil proprietate publică a Municipiului Arad, conform Legii 213/1998, privind bunurile proprietate publică și Hotărârii Guvernului nr. 976/2002, anexa nr. 2, prin care s-a atestat inventarul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al Municipiului Arad.
Cine este pentru?
Unanimitate – 18 consilieri prezenți.
Dl. primar: - Mulțumesc. Așa cum puteți observa, există un articol unic și dorim să vă facem o informare privind acțiunea în contestare depusă de Instituția Prefectului la Judecătoria Arad și, evident, înregistrată la Primărie, prin care se solicită constatarea existenței dreptului de proprietate publică a Statului Român și a dreptului de administrare în favoarea Instituției Prefecturii cu privire la imobilul indicat ca fiind Palatul Administrativ, situat în Arad, Bulevardul Revoluției nr. 75, adică, de fapt, Primăria Municipiului Arad, compus din clădire și teren aferent, în suprafață de 7300 de metri pătrați, imobilul proprietate publică a Municipiului Arad, conform Legii nr. 213/1998, privind bunurile proprietate publică și Hotărârea de Guvern nr. 976/2002, anexa 2, prin care se atestă inventarul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al Municipiului Arad.
Dorim să vă facem această informare pentru că este unul din cele mai grave atacuri la simbolul nr. 1 al unei municipalități – clădirea primăriei. Și am primit punctul de vedere al Prefecturii în care cere Judecătoriei Arad să constate existența dreptului de proprietate publică a Statului Român și a administrării de către Prefectură a Palatului Administrativ, să dispună rectificarea Cărții Funciare și cere să vină solidar în cauză Statul Român, prin Ministerul de Finanțe. De aceea, nu o acțiune doar a Primăriei Arad, este o acțiune a Guvernului României, folosind Instituția Prefecturii pentru a trece clădirea Primăriei Municipiului Arad din domeniul public de interes local în domeniul public de interes național. Nu înțelegem, în primul rând, scopul și evident, n-avem cum să înțelegem argumentele. Ce este surprinzător este că Prefectura vorbește de această clădire doar din sistemul comunist și apoi în anii 90 ai democrației. Și vă citesc, se spune că: „Prin Decretul Lege nr. 30 din 1990 se face referire la trecerea proprietății în proprietatea statului a proprietății Partidului Comunist Român”. Da. Înainte de 1989 în această clădire Partidul Comunist Român avea activitatea, dar proprietatea acestei clădiri nu era a Partidului Comunist Român, ci era proprietatea Municipiului Arad înainte de ceea ce însemna sistemul comunist, în care sistem comunist, toată proprietatea era proprietatea statului. Deci Prefectura începe cu Partidul Comunist. Pentru Prefectură această clădire înseamnă Partidul Comunist și trecerea acestei clădiri în anii 90, în domeniul public al statului. Surprinzător, tot Prefectura ne spune că: „…pârâta a intabulat dreptul de proprietate asupra imobilului „Palatul Administrativ” în baza adeverinței…”și dă un număr din 2002 și a Hotărârii de Guvern din 2002 privind atestarea domeniului public al Județului Arad precum și al Municipiului Arad, orașe, comune…”. Deci, confirmă că Statul Român, prin Legea definirii proprietății de interes național, județean și local nr. 213 din anul 1998 definește cum poate să fie proprietatea, apoi, prin hotărâri de guvern se definește proprietatea și cere instanței să se anuleze hotărârea de guvern, pentru că noi am preluat acest patrimoniu încălcând Decretul Lege din 1990. Păi Decretul Lege din 1990 este adevărat, făcea referire la Patrimoniul Partidului Comunist. Dar noi știm foarte bine că această clădire a aparținut Primăriei înainte de a exista Partidul Comunist. Repet, istoria acestei clădiri, pentru Prefectură, începe doar cu Partidul Comunist. Asta înseamnă că draga noastră Prefectură dorește să fie urmașa Partidului Comunist. Și mergem mai departe și avem aici Cartea Funciară. Cartea Funciară, la primul punct, se spune: - în 10 mai 1993, în baza articolului 72 din Legea nr. 69/1991 și articolului 4 din Legea nr. 18/1991 se preia…, deci asupra imobilului, este aici: a1, a… din Cartea Funciară nr. 4874 se intabulează dreptul de proprietate cu titlul de bun public în favoarea Municipiului Arad. Deci, din anul 1993 Municipiul Arad își folosește dreptul de a avea această proprietate a clădirii. Mergem mai departe și putem constata punctul de vedere al Prefecturii Arad din anii din urmă. Deci, am văzut ieri comunicatul doamnei prefect, în care ne spune că instituția este aceea care dorește să clarifice situația dublei înregistrări a imobilului, în care atât Primăria Arad cât și Ministerul Administrației are în patrimoniu această clădire, dar tot Prefectura, prin semnătura tot a doamnei Horgea Florentina, dar atunci, în calitate de subprefect, ne spunea altceva. Și spune către Ministerul Afacerilor Interne: „Referitor la adresa dumneavoastră, înregistrată la Instituția Prefectului Județului Arad, relativ la situația juridică a imobilului Palatul Administrativ, situat în Arad, Bulevardul Revoluției nr. 75, Județul Arad, luând în considerare dubla evidență a imobilului enunțat, constituind proprietatea tabulară a Municipiului Arad, iar pe site-ul Ministerului Finanțelor figurează aparținând domeniului public al Statului Român, vă învederăm că suntem de acord cu punctul de vedere exprimat de Primăria Municipiului Arad, prin adresa nr. 13088/29.02.2016, înregistrată la Ministerul Afacerilor Interne, Direcția Generală Logistică, în sensul radierii imobilului din domeniul public al statului, Instituția Prefectului Județului Arad fiind titulara dreptului real de administrare în cotă indiviză. Și vedeți punctul de vedere al acelorași persoane. Aceeași persoană spune clar și simplu: „dragi oameni de la Ministerul de Interne radiați, domnilor, poziția de acolo și este rezolvată problema”! Și, totuși, aceeași persoană, după doi ani de zile, ne târăște într-un proces cu intenția de a prelua Statul Român. În perioada în care se vorbește despre descentralizare, preluarea unor clădiri în administrare, doamna prefect, cu sprijinul Ministerului de Interne și, evident, a reprezentanților statului, doresc preluarea acestei clădiri, astfel încât Primăria Arad are două variante: 1 – să-și caute o altă locație și 2 – să stea în chirie în propria clădire. V-am prezentat situația și trebuie să mergem la ceea ce înseamnă „Cartea Albă”. Pentru că, de fapt, doamna prefect contestă Hotărârea de Guvern pentru atestarea domeniului public al municipiului Arad. Și vreau doar să vă citesc ce s-a preluat în vremea respectivă, pentru că, dacă contești valoarea acestei clădiri, trebuie să contești totul. Și în această hotărâre de guvern, generată de hotărâre de consiliu pe fiecare domeniu, discutăm de drumurile municipale. Și avem aici străzi de categoria I, care aparțineau Statului Român, străzi, categoria II, care aparțineau Statului Român și, evident, putem merge - străzi categoria a IV-a, trotuare, podul – Micălaca, Podul Traian, Podul Decebal, apoi trebuie să vedeți toată lista de rețele de transport și distribuție a energiei termice, stațiile de transformare și racordare a energiei electrice, trec peste toate stațiile de tramvai, piețele, terenul și halele de la piețele agroalimentare, parcurile, spațiile verzi, semafoarele, cimitirele, fântânile publice și ajungem la clădiri. Pentru că, ce ne spune doamna prefect, Ministerul..., deci ne spune, în 2016 – „dragă minister, scoateți din evidență clădirea!” și acum ne spune: „nu este clădirea dumneavoastră pentru că este în evidența Ministerului de Finanțe și în administrarea prefecturii”. Noi am preluat-o atunci. Prim Hotărâre de Guvern, Primăria Municipiului Arad, Serviciul Social, Locativ, de pe Bulevardul Revoluției nr. 71, Direcția Fiscală a Primăriei Arad, pentru că în 1998 s-au împărțit finanțele de interes public național și finanțele de interes public local și unde exista finanțele de interes public local, s-a preluat clădirea. Teatrul de Stat, Teatrul de Marionete, Palatul Cultural, Direcția Județeană de Statistică, clădirea de pe Cloșca, Clubul Sportiv Școlar Arad, Căminul Social Alfa, Cantina din municipiu, Căminul Spital, tot ce înseamnă Spitalul Clinic Municipal Arad, Oncologie, centrele de zi, liceele, grupurile școlare, ce a însemnat acest lucru? După apariția acestei hotărâri Ministerul Sănătății și-a luat din evidență administrarea acestor clădiri și trimitea un document la Ministerul de Finanțe să radieze proprietatea. Ministerul de Interne a făcut la fel pe clădirile respective, s-a dus și și-a scos din nou proprietatea. Ministerul Învățământului a făcut aceeași procedură, doar că, pentru clădirea Primăriei Municipiului Arad, Ministerul de Interne nu a solicitat radierea respectivă, lucru pentru care Prefectura, în 2016, prin semnătura doamnei Horgea, în calitate de subprefect, solicita acest lucru către minister. Ne punem întrebarea de ce nu are doamna prefect astăzi poziția de doamnă subprefect de atunci? Care este interesul de a intra într-un proces de a acapara simbolul nr. 1 al Municipiului Arad ? Și, cu regret, constatăm și se confirmă, de fapt, ceea ce spuneam de la început, atunci când se schimbă un prefect relația între instituții este dată de banala ușă dintre cele două instituții. Cine deschide ușa, înseamnă că dorește să existe o comunicare, cine închide ușa, înseamnă că nu dorește să fie o comunicare și nu avem o colaborare corectă în interesul cetățenilor. Această clădire este realizată de către arădeni de zeci și zeci de ani. Vorbim de această clădire nu doar din sistemul comunist, nu doar din perioada interbelică, ci vorbim de această clădire dinainte de perioada interbelică. Și, totuși, cineva, la o sută de ani de la Marea Unire, când această clădire, putem spune, a intrat în Patrimoniul Național Român, dar fiind în continuare un monument istoric, dorește să naționalizeze acest simbol. Am vrut să vă facem dumneavoastră această informare, o să-i rog și pe cei doi viceprimari să-și spună punctul de vedere, mai ales că ambii au lucrat în Instituția Prefecturii, un viceprimar, în calitate de prefect, celălalt viceprimar, în calitate de subprefect, am decis, administrativ, să informăm toți cetățenii municipiului Arad de această agresiune, pentru că este agresiune la simbolul nr. 1 al municipiului Arad, confirm, așa cum am spus, lipsa de colaborare. Dacă anul acesta Aradului îi lipsesc 16 milioane de euro, prin politicile guvernamentale, dacă anul acesta nu putem vorbi de bani alocați de către Guvern pentru proiectele Aradului, finalul și cireașa de pe tort vine în momentul în care Guvernul României, prin Instituția Prefectului, declanșează un proces pentru acapararea acestei clădiri. Noi vă putem spune că ne vom apăra, dar în această apărare vrem să luăm de partea noastră cetățenii, cetățenii care v-au votat pe dumneavoastră și sunt sigur că niciun cetățean nu v-a votat pe dumneavoastră ca să fiți de partea unei instituții, care instituție dorește preluarea acestei clădiri. În același timp în care discutăm de preluarea acestei clădiri de către Guvernul României suntem invitați să discutăm despre etapa de descentralizare, de preluare a unor clădiri și terenuri de la Guvernul României. De aceea se bat cap în cap lucrurile și de aceea eu cred că cineva abil creează aceste tensiuni administrative, nu în folosul cetățenilor din municipiul Arad. Și aici nu vreau să vorbesc prea mult despre doamna prefect – ea trebuia să aibă poziția pe care a avut-o în 2016. Timpul ne va spune, cu timpul, doamna prefect ne va spune cine a îndrumat-o să facă o astfel de agresiune, că nu cred că este dimensiunea ei, așa cum o cunoaștem, nu este dimensiunea ei de asumare. Dar, așa este când nu ai curajul să spui: „Stop! Acest lucru nu-l fac!”. Pentru că acest lucru este împotriva arădenilor. Să nu uităm că în această piață au ieșit arădenii la revoluție exact pentru libertate și pentru a elimina structurile Partidului Comunist și a aduce înapoi Instituția Primăriei. Un patrimoniu care este al orașului. Mulțumesc și voi da cuvântul celor doi viceprimari.
Dna Stepanescu L: - Trebuie, formal, să alegem un președinte de ședință.
Dl. primar: - Domnule viceprimar.
Dl. Bibarț C: - Sărut-mâna! Bună-ziua! Eu voi fi foarte scurt și puțin tehnic. Cred că Prefectura Arad este într-o eroare, pornind de la reperul Decretului din 1990 pentru că în România…
Dl. primar: - La sfârșit! Asta este informare!
Dl. Bibarț C: - …au fost într-adevăr, mai ales în partea de sud a țării, în perioada comunistă, foarte multe clădiri administrative, construite de către gospodăria de partid, în care funcționau consiliile județene și comitetul Județean de partid, fiind construite clădiri noi din banii statului. Cum, la fel, în partea aceasta de țară, vechile clădiri administrative ale primăriilor au fost ocupate de către comitetele județene de partid, dar nu erau construite de gospodăria de partid. În 90, când s-a dat acel decret, s-a dat ca toată averea partidului să treacă în patrimoniul statului, un act normativ normal, din acest punct de vedere, că partidul nu făcuse el, venise din Rusia, ăia numai au dus spre Rusia, dar să ai acum pretenția să treci Palatul Administrativ al Aradului, construit la 1875-1877, din donațiile cetățenilor orașului, pentru sediu de primărie, să-l consideri și pe el buna gospodărire de partid și trecut în patrimoniul statului pentru că, la un moment dat, în istorie, aici a funcționat primul secretar și comitetul județean de partid, cred că este o eroare, dacă vrem să ne păstrăm în proporțiile juridice, ca să nu spunem rea voință. Este o decizie pe care eu, ca prefect, n-aș fi luat-o niciodată, ca dovadă că n-am luat-o. Era doar un simplu act administrativ ca, pe baza unei hotărâri de guvern, date în baza unei legi, ne referim la Cartea Albă a tuturor localităților din România, să-și radieze fiecare bunurile care pleacă dintr-o parte în altă parte. Dar pentru asta trebuie voință și trebuie doar să fii, înainte de toate, arădean! Vă mulțumesc.
Dl. primar: - Domnule Bognar!
Dl. Bognar L: - Da. Mulțumesc. Stimați colegi consilieri și cei care sunt prezenți, într-adevăr este o problemă, pot să spun „deja-vue”, am văzut deja de multe ori aceste discuții. Acum, dacă mergem problema este, să zicem, istorică a proprietății, este clar că această clădire a fost construită de către arădeni pentru Primăria Aradului. Acum eu, ca persoană, am trăit anumite momente mai bune și mai rele în istoria acestei clădiri. Adevărul este că înainte de 1989 am intrat cu mari rețineri, că era Partidul Comunist. Practic, după 21-22 decembrie 1989, deja am văzut altfel și am intrat cu bucurie, după evenimentele trăite de mulți, care suntem prezenți. Și recunosc că în interiorul clădirii am găsit niște rămășițe ale mentalități comuniste. Practic, lucrurile acestea, când spunem perioadă de tranziție, din păcate, durează destul de mult. În 1996, când din postura de consilier județean am plecat la Prefectură, am spus că n-aș vrea să fac aceleași greșeli sau să fac greșelile pentru care am criticat acea instituție. În momentul în care am fost subprefect, în perioada 1996-2000, s-a discutat și o oarecare regăsire a locului Prefecturii, unde a fost. Știm cu toții că în Arad a fost )Primăria, a fost Prefectura, două clădiri separate pentru două instituții, care au o anumită prestanță. Normal, comunismul a comasat aici tot, tot ce a însemnat, să zicem, partea de decizie politică, administrativă. Noi am vrut separarea puterilor și din această cauză s-a mers pe legile și pe Constituția pe care o avem. Legea respectivă, nr. 213, care a clarificat care sunt proprietățile publice de stat județene și locale, a fost o dorință de a clarifica responsabilitățile. O schimbare în ceea ce privește responsabilizarea autorităților înseamnă să știe fiecare ce proprietate are. Și este foarte clar că municipiul a avut proprietatea primăriei, arădenii au avut, așa a fost, așa este și așa trebuie să rămână. Acest mesaj trebuie să-l transmitem tuturor celor care au dubii în acest sens, indiferent de faptul că, vremelnic, ocupăm funcții administrative locale, județene sau de stat, naționale. Și am și harta aici, unde scrie foarte clar și aceasta se poate vedea, un document, am unul și în limba maghiară, dar mă refer la cel care este din 1938, în 20 iunie. Deci, sunt câțiva zeci de ani, în care scrie:„ poziția 1 – Primăria Municipiului Arad, poziția 5 – Prefectura Județului”, clădirea unde, putem spune, era destinată administrării județului. Și chiar eu propun, dacă discutăm problema aceasta, da să formulăm, adică sunt de acord să fac și un amendament ca, într-adevăr, această clădire să fie a Primăriei Municipiului Arad, respectiv clădirea cealaltă să fie a Prefecturii Județului Arad, unde, de fapt, această instituție a funcționat până la venirea comunismului la putere. Mulțumesc.
Dl. primar: - Mulțumim. Pentru că este nevoie să, deși este o ședință cu informare, este nevoie ca cineva să semneze procesul-verbal și doamna Cismașiu n-a ajuns, vă rog frumos să propuneți un președinte de ședință, care să asiste la informare, pentru că rugămintea mea este ca fiecare grup local să ia cuvântul și apoi să închidem momentul de informare. Acesta nu este un moment de competiție, nu cred că vom avea puncte de vedre diferite. Pe domnul Boca, dacă…
Dl. Bibarț C: - Domnul Bulbuc. Îl propun eu pe domnul Bulbuc.
Dl. primar: - Cineva să…supun la vot propunerea domnului viceprimar.
Cine este pentru? Trebuie să fie un președinte de ședință, că n-a venit doamna!
Dl. Vărcuș B: - Trebuie să alegem un președinte de ședință!
Dl. primar: - Asta facem acum! Să punem un președinte, că n-a venit doamna, deși n-avem un punct…
Dna Stepanescu L: - N-am știut că nu va veni doamna!
Dl. primar: - Da. Supun la vot propunerea domnului viceprimar, cu domnul Bulbuc
Cine este pentru? 17 pentru şi 1 abținere (dl. Bulbuc) – 18 consilieri prezenți.
Dl. primar: - Și rugămintea mea, ca să putem să închidem această întâlnire, că așa cum suntem organizați, liderii de grup politic să-și spună punctul de vedere și să închidem…
Dl. Bulbuc I: - Dacă-mi permiteți, aș vrea și eu, înainte de …
Dl. primar: - Ești președinte de ședință! Ești șef, de acum! Vezi, mai bine era dacă nu erai șef!
Dl. Bulbuc I: - Vă mulțumesc tare mult. Domnule primar, mă gândeam așa, că vorbeam cu colegii mei mai tineri din PSD și este o formă, un curent al derizoriului, care n-ar trebui promovat într-o instituție, cum este Consiliul Local. Este o formă a presiunii, care vine de la o zonă centrală, este o formă, care, în aceste zile, se manifestă în instituțiile statului, este o formă a presiunii politice destul de accentuate și colorate într-un roșu aprins, care ar trebui să ne pună probleme, domnule Vărcuș și domnilor consilieri. Unii dintre dumneavoastră ați trăit printr-un anume regim în care presiunea era o formă de viață, în care controlul politic îți spunea ce să faci de dimineața, de la prima oră a zilei până la pensionare. Nu cred că ar trebui să ducem această decizie sau această încercare a Prefecturii, că vă dați seama și dumneavoastră că nu cred că, cu tot respectul pe care îl am pentru Prefectura Aradului, nu cred că a fost o idee a doamnei. Și după cum se vede, în aceste zile, a venit mult mai sus. Există un lider maxim, ca în tot felul de structuri de acestea de opresiune, care ne aduce în aceste zile tot felul de elucubrații, lucruri care ar trebui să ne îngrijoreze, domnilor consilieri, chiar dacă vi se pare că este o formă de stand up, domnule Vărcuș, că asta cred, cu asta vă ocupați de când ați intrat în sală. Să știți că nu are nicio legătură, este vorba de proprietatea oamenilor, a unui oraș, care ar trebui respectată. Orice formă de proprietate și orice îngrădire a oamenilor ar trebui să vă aducă și dumneavoastră un semn de întrebare. Știu că nu vă dați seama încă. Vă învârtiți într-un cerc, aveți așa un fel de roată, în care vă învârtiți unii după alții, dar eu zic că dacă ați merge după ședința asta și v-ați gândi foarte bine și să vă mai zic ceva – arădenii nu vor ceda așa de ușor. Sunt sigur de asta. Fiți atent în zilele următoare, o să vedeți și dumneavoastră că nu cred că o să cedeze nimic din ceea ce au, ceea ce ar trebui să aibă și noi, din contră, am așteptat de la guvernul dumneavoastră ajutor financiar, logistic, uitați așteptăm acum și un simbol, noi deja v-am făcut loc acolo, așteptăm un simbol al celor 100 de ani. Noi vă așteptăm acolo. Sper din suflet ca această zi să vă pună niște semne de întrebare. Doar atât. Că eu cred că nu vi se va schimba opinia. Vă mulțumesc. Vă rog, domnule Vărcuș!
Dl. Vărcuș B: - Domnule Bulbuc, nu pot decât să vă felicit, fiind de meserie, într-o situație teatrală ca aceasta, dumneavoastră v-a ieșit mult mai bine! Acum, trecând de partea serioasă a lucrurilor, aș dori, întâi, să ascult și părerea Prefecturii Județului Arad, pentru că l-am văzut aici, în sală, pe juristul Prefecturii, care, am înțeles că s-a înscris la cuvânt, și n-aș vrea să mă exprim înainte de a auzi și părerea dânsului. Am auzit părerea teatrală a domnului primar, dar aș dori să ascult și opinia și punctul de vedere al Prefecturii Județului Arad, în acest caz, de la un jurist. Pentru că aici vorbim de acte juridice, nu de povești, nu despre păreri, nu despre discursuri, așa, teatrale, cu privire la proprietate, ci despre norme juridice. Haideți, vă rog, să-l ascultăm înainte pe domnul jurist și după aceea să încercăm o discuție serioasă față de ceea ce am discutat până acum. Vă mulțumesc.
Dl. Bulbuc I: - Mulțumesc și eu. Vă rog, domnule primar.!
Dl. primar: - Pentru că mi-a fost folosit numele intervin din nou și vă rog – nu puneți în conflict Instituția Prefectului cu Instituția Primăriei! Faceți o greșeală! Faceți o greșeală dacă credeți că noi trebuie să analizăm juridic și nejuridic. Aceasta este Primăria Municipiului Arad. Nu cred că este nevoie să ne mai spună cineva! Iar agresiunea este clară, pentru că v-am citit punctul de vedere din 2016 al doamnei prefect și v-am citit declarația și analiza doamnei prefect din 2018. Total diferit! Când a avut doamna dreptate? A avut dreptate când a fost de partea orașului, istoria este cunoscută. De aceea, faptul că mi-ați folosit numele, ați greșit. Eu cred că aici nu trebuie să existe dezbinare. Este atât de simplu! Nu cred că vă asumați punctul de vedere al Guvernului, indiferent că veți asculta punctul de vedere al domnului jurist, cu care, dacă s-a înscris, suntem de acord să vină în față, să vorbească, Doamne ferește! Poftiți!
Dna Stepanescu L: - Are microfon acolo.
Dl. Bulbuc I: - Puteți să vorbiți și de la locul dumneavoastră.
Dl. Micoroi O: - Bună-ziua. Domnule primar, domnilor viceprimari, doamnelor și domnilor consilieri, de la început trebuie să fac precizarea că scopul acestui demers juridic este exclusiv acela de a clarifica situația juridică a imobilului Palat Administrativ, în condițiile în care există două acte normative: Decretul Lege nr. 30 din 1990 și Hotărârea de Guvern nr. 706 din 1994, care statuează foarte clar că acest imobil este bun proprietate publică de interes național. Hotărârea de Guvern nr. 976 din 2002 de atestare a domeniului public al Municipiului Arad nu constituie o hotărâre cu caracter constitutiv de drepturi, adică, cu alte cuvinte, această hotărâre de guvern nu poate să dea naștere dreptului de proprietate al Municipiului Arad asupra acestui imobil, cum de altfel, este unanim împărtășit atât în literatură cât și în practica judiciară, dacă este să fac o trimitere și la acestea. Deci, s-a încercat pe cale administrativă de opt ani încoace clarificarea situației juridice a acestui imobil. Nu s-a reușit, unica soluție este aceasta. Încă o dată, punctul de vedere al Instituției Prefectului este acela de a clarifica situația juridică, fără nici o altă situație de natură conflictuală. Vă mulțumesc mult.
Dl. Bulbuc I: - Și eu vă mulțumesc. Vă rog, domnule primar.
Dl. primar: - Clarificarea este realizată prin hotărâre de guvern, semnată de către Primul Ministru al României, Adrian Năstase, contrasemnată de către Ministrul Administrației, domnul Cozmâncă și este clarificată. Este clarificată, mergând până la C.F.-ul acestei clădiri. Este clarificată în momentul în care Prefectura a dat în judecată ca să obțină, când am realizat noi curtea pavată și am spus că nu mai punem mașini, să obțină administrarea unei cote părți și ați recunoscut toate aceste lucruri. Deci, este clarificată. Dar dacă era o problemă de clarificare la Ministerul de Interne se putea clarifica acolo, este o problemă de voință. Nu mergem la instanță, să ne spună ce instanța ? Care este dorința dumneavoastră? Unde să fie această clădire? La cetățenii Municipiului Arad sau la Guvernul României? Spuneți-ne unde doriți să fie această clădire și vă ajutăm noi să rezolvați această problemă, dacă nu puteți. Știți că și data trecută v-am cerut, la fel, când a fost discuția să facem curat în municipiul Arad, cu deșeurile stradale, v-am rugat și v-am spus – nu puteți să ne atacați în instanță să colectăm deșeurile stradale cu două treimi, cum ați dorit dumneavoastră și am câștigat. Evident că n-ați plătit nici unul că ne-ați târât în procese, n-ați plătit nici unul! La fel faceți si acum. Este foarte clarificată proprietatea și nu este clarificată de azi, de ieri. Vreau să știți că și în sistemul comunist, când s-a făcut naționalizarea acestei clădiri, scrie foarte clar de unde a luat-o, din proprietatea Municipiului Arad, doar că dumneavoastră vreți să clarificați această situație plecând de la Decretul Lege din 1990, în care se discuta despre proprietatea Partidului Comunist. Scuzați-mă, este o chestie mică de istorie, această clădire nu a fost proprietatea Partidului Comunist niciodată. A stat Partidul Comunist aici. Deci, nu este dorință de clarificare. Credeți-mă! Dacă era dorință de clarificare mergeam în echipă la București, mergeam să ne întâlnim cu reprezentanții Ministerului, le aduceam C.F.-urile, le arătam hotărârea de guvern, hotărâre de guvern, prin care se definește proprietatea! Pentru că, la fel, puteți să ne spuneți – oare, dacă acum, la Ministerul Culturii, a mai rămas o clădire ? Nu și le-a radiat Ministerul Culturii! Discutăm și despre teatru, atunci, discutăm și despre filarmonică. Dar în timp ce noi am investit în această clădire și ați aprobat bugetul de investiție din această clădire, atunci Prefectura nu a vorbit despre proprietate? Deci, credeți-mă aș vrea să vă cred că vreți o clarificare, dar dacă doreați o clarificare, mergeam împreună la București sau vă mențineați punctul de vedere pe care vi l-ați spus în anul 2016, corect. Punct de vedere din 2016. Mulțumesc.
Dl. Bognar L: - Îmi permiteți?
Dl. Bulbuc I: - Vă rog, domnule viceprimar!
Dl. Bognar L: - Dacă-mi permiteți, în calitate de consilier, să spun câteva lucruri. Deci, practic, noi reprezentăm, fiecare dintre noi, interesul cetățenilor, arădenii. De aceea suntem. Deci avem șefi, șefii noștri sunt cetățenii. Deci, noi, față de ei, trebuie să fim pe poziții și trebuie să menținem în proprietatea municipiului tot ce este. Văd că domnul de la Prefectură pleacă, nu vreți să mă ascultați! Trebuie să plecați. Bine. Dar am vrut să spun și juridic, că această lege, Legea nr. 213, legea organică. Deci, orice problemă pe care o decide Consiliul Local are un aspect de oportunitate și legalitate. Din experiența mea de la Prefectură știu că de obicei problema legalității trebuie atacată. Care lege este mai deasupra? Că aceasta este o lege organică, dată după un act juridic de improvizat – decret. Decretul cui? A post comunismului? Deci, nu vă supărați, sunt anumite lucruri pe care trebuie să le clarificăm. Avem o obligație morală față de cetățenii Aradului, noi. Dumneavoastră, mă rog, sunteți angajatul Prefecturii și tot respectul față de profesia pe care o exercitați, dar noi avem și o responsabilitate politică față de cetățenii care așteaptă să, mulțumesc, să luăm decizii bune în interesul Aradului și să ținem la patrimoniul Aradului. Asta ne întreabă oricine și poate să ne întrebe la orice moment. Și eu susțin acest lucru încă o dată că nu putem discuta despre bunul public al municipiului decât în interesul Aradului. Mulțumesc.
Dl. Bulbuc I: - Vă mulțumesc, domnule viceprimar. Vă rog, domnule Vărcuș!
Dl. Vărcuș B: - Aș dori să mai am o scurtă intervenție, nu în calitate de lider de grup, nu în calitate de consilier, nu în calitate de membru PSD, ci în calitate de arădean. Ca unul care a crescut, a învățat, a muncit în Arad. Vreau să vă spun că îmi este foarte greu, așa, să primesc lecții de patriotism local de la oameni care nu sunt arădeni, care au distrus orașul Arad…,
Dl. Bulbuc I: - Ar fi trebuit să …..., domnule Vărcuș!
Dl. Vărcuș B: - ….cum este stadionul ”Vagonul”… (n.n. din sală intervine domnul Cheșa, nu se înțelege ce spune, nu vorbește la microfon).
Dl. Bulbuc I: - Domnule Cheșa, dacă ridicați tonul, stați să vă spun, nu, nu, eu conduc ședința și eu vă spun exact ce…. Domnul Vărcuș a vorbit în calitate de lider de grup. Eu am crezut acum că dumnealui și-a dat seama că a făcut o prostie și am crezut că asta este! În calitate de arădean și-a dat seama și vrea să-și îndrepte greșeala.
Dl. Cheșa I: - Domnule Bulbuc…
Dl. Bulbuc I: - Aceste lucruri le veți vorbi astăzi, în conferință de presă și vă veți informa alegătorii, arădeni…
Dl. Vărcuș B: - Nu este vorba despre alegători, domnule Bulbuc, este vorba despre apărarea intereselor Aradului, atunci când cel mai vechi stadion de fotbal din România a fost demolat și a fost făcut un supermarket în locul lui, iar nimeni nu s-a trezit atunci. Acum, când am auzit, eu nu vreau să mă poziționez, nici de partea Primăriei, nici de partea Prefecturii, sunt un arădean și țin…
Dl. Bulbuc I: - Am văzut! Noi, să știți că știm că nu sunteți de partea arădenilor! Am văzut asta de mult timp!
Dl. Vărcuș B: - Țin la proprietatea culturală și la proprietatea administrativa a acestui oraș.
Dl. Bulbuc I: - În sfârșit ați spus un lucru amuzant. Haideți, vă mulțumesc tare mult, că…
Dl. Vărcuș B: - Să știți că este important să discutăm juridic, domnule Bulbuc. Pentru dumneavoastră este mai greu să înțelegeți juridic, dar această problemă trebuie discutată juridic. Nu poate o decizie a doamnei prefect să înlocuiască o hotărâre judecătorească. Pentru radierea dublei proprietăți este nevoie de o hotărâre judecătorească. Am dreptate, doamna Stepanescu? Este nevoie de o hotărâre judecătorească pentru clarificarea dublei proprietăți care este în acest moment asupra imobilului. Eu așa am înțeles. Dacă am înțeles greșit, vă rog să mă scuzați!
Dl. Bulbuc I: - Vă mulțumesc tare mult. Atunci, o să lăsăm instanța să hotărască.
Dl. Vărcuș B: - Eu am înțeles din comunicarea domnului primar de ieri, că dânsul ar fi in conflict. Domnul primar și ceilalți, care au comunicat ieri, au pornit un conflict. Din cealaltă expunere de astăzi am înțeles că este vorba de o clarificare. Între un conflict și o clarificare, eu aș prefera o clarificare, indiferent cine o cere, aș prefera o clarificare. Sper ca dumneavoastră să reveniți la sentimente mai bune față de arădeni, față de modul în care se face administrație și politică în Arad și să încercăm să găsim o clarificare a situației. Asta este tot ce cred eu că este de normal.
Dl. Bulbuc I: - Vă mulțumesc.
Dl. Vărcuș B: - Una juridică!
Dl. Bulbuc I: - Am înțeles!
Dl. Vărcuș B: - Domnule actor, una juridică!
Dl. Bulbuc I: - Domnule Vărcuș, am înțeles ce înseamnă pentru dumneavoastră clarificare – să dăm un bun al cetățenilor, Guvernului. Am înțeles. Vă rog, domnule Boca!
Dl. Vărcuș B: - Ați înțeles greșit!
Dl. Boca B: - În regulă. Vă mulțumesc frumos. În primul rând, să pornești de la premisa că această clădire aparține Partidului Comunist și să depui și demersuri în acest sens, mi se pare o blasfemie. Din punctul meu de vedere, acest demers al doamnei prefect se încadrează într-o oarecare logică de a deturna atenția opiniei publice de la faptul că guvernarea Dăncilă - Dragnea este un dezastru, de la preluarea mandatului de către PSD avem o scumpire a carburanților cu 23%, ROBOR-ul, care ne afectează pe toți a crescut aproximativ cu 25% și el, iar noi, de două zile, în loc să vorbim de aceste probleme, de problemele domnului Dragnea, care ne pune într-o situație, la nivel european, destul de delicată, noi discutăm acum despre încadrarea acestei clădiri în patrimoniul Partidului Comunist. Până la urmă asta vrem să facem, să mutăm această clădire într-o zonă roșie. Nu este prima oară când doamna prefect se avântă în astfel de demersuri, pe care le pierde, apoi, în instanță. În nod normal, după ce va pierde și acest demers, știu că domnul Bibarț i-a mai cerut o dată demisia, dar cred că ar trebui întărită această cerere. Și, după ce acest demers își va găsi sfârșitul, eu consider că arădenii vor reacționa la această formă de abuz și nu vor lăsa ca o clădire istorică și o clădire referențială pentru noi să treacă într-o altă zonă, care nu este a arădenilor. Vă mulțumesc.
Dl. Bulbuc I: - Vă mulțumesc și eu. Vă rog, domnule primar!
Dl. primar: - Eu credeam că ședința o să fie destul de scurtă, cu câteva puncte de vedere comune. Sunt surprins de diversitatea pe această temă. Eu trebuie să supun la vot, pentru că este o ședință solicitată de mine: 1 – informarea cetățenilor cu referire la dorința Prefecturii de a prelua clădirea Primăriei în domeniul public al statului și 2 – de a ne apăra punctul de vedre, de a apăra statutul acestei clădiri, o clădire, care aparține domeniului public de interes local. Și nu credeam că aici o să avem vreo problemă. De aceea solicit un vot pentru informarea cetățenilor, lucru pe care pot să-l fac și fără susținerea dumneavoastră, și al doilea, pentru a ne apăra domeniul public. Supun la vot. Nu. Nu, că este pe grupuri de lucru. Mergem mai departe. Nu. Am închis. Că este pe grupuri, nu putem să zicem acum, să facem circ. Supunem la vot. Am solicitat…
Dl. Lupaș M: - Este o ședință informală…
Dl. Bulbuc I: - Haideți să supunem la vot primul punct.
Cine este pentru? Cel de informare a cetățenilor.
Cine este pentru?
Dl. primar: - Am o rugăminte, conform Regulamentului, primarul are dreptul, uitați-vă încă o dată în regulament, să ceară vot pentru diferite teme, inclusiv informarea cetățenilor. Și repet: nu trebuie să votați informarea cetățenilor cu acest punct. Doamne ferește!
(n.n. dl. Lupaș vorbește din sală, nu se înțelege ce spune, nu vorbește la microfon!).
Dl. primar: - Dar eu…, informarea din partea mea, în care solicit susținerea dumneavoastră, a Consiliului Local, din punct de vedere al informării cetățenilor. Și vă rog, domnule președinte, conform Regulamentului, supuneți la vot solicitarea de informare a cetățenilor.
Dl. Bulbuc I: - Mulțumesc. Deci, punctul pentru informare
Cine este pentru? 13 pentru, 1 abținere (dl. Lupaș) şi 4 consilieri nu participă la vot
(dl. Vărcuș, dl. Cheșa, dl. Buruc, dl. Furău) – 18 consilieri prezenți.
Dl. Bulbuc I: - Mulțumesc.
Dl. primar: - Al doilea punct pe care îl solicitam este să ne apărăm Instituția Primăriei și, evident, acest punct de vedere să-l transmitem cetățenilor. Deci, după ce informăm agresivitatea, informăm că noi, Primăria și Consiliul Local, vedem câți din Consiliul Local doresc să ne apărăm proprietatea, să rămână proprietate publică a municipiului Arad și a Consiliului Local și câți doresc ca această proprietate să meargă către domeniul public de interes național.
Dl. Bulbuc I: - Vă mulțumesc. Supun la vot.
Cine este pentru? 13 pentru, 2 abțineri (dl. Ciupe, dl. Lupaș), 3 consilieri nu participă la vot (dl. Vărcuș, dl. Cheșa, dl. Buruc) - 18 consilieri prezenți.
Dl. primar: - Domnul Furău este pentru și două abțineri. Și închidem ședința.
Dl. Lupaș vorbește din sală, referitor la inexistența unui proiect, nu vorbește la microfon)
Dl. Bulbuc I: - Vă mulțumesc tare mult, domnule Lupaș.
Dl. primar: - Eu vă mulțumesc pentru înțelegere, dacă vă uitați în ordinea de zi, este exact o informare și informarea respectivă…, domnule consilier, nu suntem în mitingul PSD-ului! Suntem într-o ședință! În informare, primarul are dreptul să ceară votul dumneavoastră pentru informarea publicului și pentru punctul de vedere administrativ. Este o hotărâre informativă! Nu este o hotărâre de Consiliu Local. Ne-ați spus punctul de vedere informal, de aceea vă mulțumesc pentru această întâlnire. Mulțumesc domnule președinte.
Dl. Bulbuc I: - Vă mulțumesc și eu. Declar ședința închisă.
(n.n. ședința s-a încheiat la ora 12,50).